lördag 26 april 2008

Gör om mig - Jag vill också vara alldaglig

Har ni sett "Gör om mig"-inslaget i programmet Go'kväll på SVT?
Jag blir lika arg varje gång jag ser det.
Varje vecka är en person som vill bli "omgjord" (= få en ny stil) med i programmet, och varje program resulterar att personen får en alldaglig stil.

Jag bryr mig inte om vad personerna själv tycker och jag förstår att många har lättare att acceptera en ny stil (i alla fall under några dagar) om stilen är just alldaglig och inte allt för utmärkande.
Det tråkiga är att stylisterna inte verkar ha någon känsla för att behålla något av det unika hos personen, utan applicerar i stället alldagligheten på personen.

I senaste programmet har vi t ex Gunnar E Olsson som är snart fyller 60 år, och fortfarande har sitt hår i en "hästsvans".
Hur passar en hästsvans in alldagligheten? INTE ALLS!
Detta resulterar i att stylisterna helt sonika klipper av håret.
Ja, ja, ja. Han kanske hade tröttnat på sin hästsvans som han antagligen haft under de senaste 15 åren (enligt uppgiter från SVT brukar han klippa håret kort vart 15:e år).

Men va fanken, en hästsvans är ju coolt! Istället för att klippa av den hade man kunnat ansa håret lite och trimmat svansen, men icke. Icke, icke, icke!

Före- och efterbilder kan du se på SVT.

Mer läsning om hästsvans:
Dan om Dagens hår-outfit
Wikipedia om frisyren hästsvans

Inga kommentarer: